MODEL BUNKER & THORPE 1982

‘ Teaching Games For Understanding’ (TGFU) menekankan:
  • pemahaman yang menyeluruh pada setiap permainan menjadikan kelas Pendidikan Jasmani sebagai tempat yang sesuai untuk persaingan, motivasi serta bersuka ria
  • meningkatkan tahap aktiviti fizikal
  • digunakan secara meluas dalam kejurulatihan dan Pendidikan Jasmani sehingga masa kini
MATLAMAT TGFU 
  • Memperkembangkan kemahiran seorang pelajar dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan
  • Menggalakkan pelajar melibatkan diri dalam pelbagai permainan
ISU TIMBUL SEMASA PERLAKSANAAN TGFU
  • Pencapaian dalam permainan adalah sikit dan kurang memuaskan
  • Kadar perkembangan dalam permainan adalah lambat dan tidak menonjolkan
  • Terlalu mengharapkan jurulatih atau guru untuk membuat keputusan
  • Lemah dalam kemahiran asas dan kurang berupaya dalam membuat keputusan
Gambar 1 : Model Bunker & Thorpe 1982
KATEGORI PERMAINAN

  
1.Kategori SASARAN (Target) 
  • menepatkan objek pada sasaran atau mendekati sasaran untuk mendapat mata
  • contoh : bowling, archery, golf
 
Gambar 2 : Bowling
Gambar 3 : Archery
 
Gambar 4 : Golf
 2.Kategori PUKULAN / PEMADANG (Striking / Fielding)
  • Jenis permainan yang dilaksanakan dalam kumpulan yang melibatkan dua pasukan / dua pihak. Satu pasukan disebut sebagai pasukan ‘striking’ danpasukan lawannya disebut pasukan ‘fielding’.
  • Pasukan ‘striking’ yang akan bertindak untuk memperoleh / mengumpul mata sedangkan pasukan fielding’ yang akan bertindak cuba menghalang pasukan lawannya memperoleh / mengumpul mata.
  • Mata yang diperoleh / dikumpul melalui larian yang selamatdan berjaya selepas membuat pukulan dalam masa atau pusingan yang ditetapkan. 
  • Contoh : baseball, softball, cricket
Gambar 5 : Baseball
Gambar 6 : Softball
Gambar 7 : Cricket 
 3. Kategori JARING /DINDING
  • Permainan dimainkan antara jaring atau atas dinding.
  • Mengumpul mata melalui menghantar objek ke gelanggang pihak lawan dengan syarat objek tersebut tidak dapat dihantar balik dalam kawasan gelanggang.
  • Contoh: badminton, squash, table tennis
Gambar 8 : Badminton
Gambar 9 : Squash
Gambar 10 : Table tennis
4. Kategori SERANGAN / KAWASAN
  • Permainan dilaksanakan dalam secara perseorangan atau berpasukan.
  • Berusaha menyerang untuk memasuki kawasan pihak lawan bertujuan untuk memperoleh mata. 
  • Kawasan sendiri tersebut sebagai kawasan bertahan;berusaha menyekat pasukan lawan memasukinya bertujuan untuk memperoleh mata.
  • Contoh: soccer, basketball, handball
Gambar 11 : Soccer

Gambar 12 : Basketball

Gambar 13 : Handball

 TUJUAN MENGKATEGORIKAN PERMAINAN 
  • Setiap permainan dalam kategori yang tersebut mempunyai sifat dan peraturan yang mirip atau seiras
  • TGFU bertujuan untuk menggalakkan pelajar-pelajar melibatkan diri dalam pelbagai permainan
  • Setelah mempelajari salah satu permainan dalam satu kategori, pelajar akan memperoleh pengetahuan asas atas peraturan, kemahiran dan taktik dalam kategori tersebut
  • Oleh itu, pelajar akan bermampu untuk menyertai permainan lain dalam kategori yang sama. Contoh: pelajar yang telah belajar bola keranjang atau bola sepak dapat main bola baling


PPT MODEL BUNKER & THORPE 1982
 

0 comments:

Post a Comment