- pemahaman yang menyeluruh pada setiap permainan menjadikan kelas Pendidikan Jasmani sebagai tempat yang sesuai untuk persaingan, motivasi serta bersuka ria
- meningkatkan tahap aktiviti fizikal
- digunakan secara meluas dalam kejurulatihan dan Pendidikan Jasmani sehingga masa kini
MATLAMAT TGFU
- Memperkembangkan kemahiran seorang pelajar dalam menyelesaikan masalah dan membuat keputusan
- Menggalakkan pelajar melibatkan diri dalam pelbagai permainan
ISU TIMBUL SEMASA PERLAKSANAAN
TGFU
- Pencapaian dalam permainan adalah sikit dan kurang memuaskan
- Kadar perkembangan dalam permainan adalah lambat dan tidak menonjolkan
- Terlalu mengharapkan jurulatih atau guru untuk membuat keputusan
- Lemah dalam kemahiran asas dan kurang berupaya dalam membuat keputusan
- menepatkan objek pada sasaran atau mendekati sasaran untuk mendapat mata
- contoh : bowling, archery, golf
2.Kategori PUKULAN / PEMADANG (Striking / Fielding)
- Jenis permainan yang dilaksanakan dalam kumpulan yang melibatkan dua pasukan / dua pihak. Satu pasukan disebut sebagai pasukan ‘striking’ danpasukan lawannya disebut pasukan ‘fielding’.
- Pasukan ‘striking’ yang akan bertindak untuk memperoleh / mengumpul mata sedangkan pasukan fielding’ yang akan bertindak cuba menghalang pasukan lawannya memperoleh / mengumpul mata.
- Mata yang diperoleh / dikumpul melalui larian yang selamatdan berjaya selepas membuat pukulan dalam masa atau pusingan yang ditetapkan.
- Contoh : baseball, softball, cricket
- Permainan dimainkan antara jaring atau atas dinding.
- Mengumpul mata melalui menghantar objek ke gelanggang pihak lawan dengan syarat objek tersebut tidak dapat dihantar balik dalam kawasan gelanggang.
- Contoh: badminton, squash, table tennis
4. Kategori SERANGAN / KAWASAN
- Permainan dilaksanakan dalam secara perseorangan atau berpasukan.
- Berusaha menyerang untuk memasuki kawasan pihak lawan bertujuan untuk memperoleh mata.
- Kawasan sendiri tersebut sebagai kawasan bertahan;berusaha menyekat pasukan lawan memasukinya bertujuan untuk memperoleh mata.
- Contoh: soccer, basketball, handball
Gambar 11 : Soccer
Gambar 12 : Basketball
Gambar 13 : Handball
TUJUAN MENGKATEGORIKAN PERMAINAN
- Setiap permainan dalam kategori yang tersebut mempunyai sifat dan peraturan yang mirip atau seiras
- TGFU bertujuan untuk menggalakkan pelajar-pelajar melibatkan diri dalam pelbagai permainan
- Setelah mempelajari salah satu permainan dalam satu kategori, pelajar akan memperoleh pengetahuan asas atas peraturan, kemahiran dan taktik dalam kategori tersebut
- Oleh itu, pelajar akan bermampu untuk menyertai permainan lain dalam kategori yang sama. Contoh: pelajar yang telah belajar bola keranjang atau bola sepak dapat main bola baling
PPT MODEL BUNKER & THORPE 1982
0 comments:
Post a Comment